Az alábbiakban nézzünk néhány voodooval kapcsolatos kifejezést, illetve ezek magyarázatát.
Abobo:
A rada dalok végét jelző vagy vallási rajongást kifejező rituális felkiáltás
„A Hely”: (la-place)
A szertartásmester címe, machete-vel vagy karddal vezeti a körmenetet, tiszteleg a loáknak (lwa) és segédkezik a szertartásvezetőnek
Aouessan:
A hounsi kanzók által hordott selyemfüggő
Assein:
Kerek tányérkával koronázott fémpálca, melyet az oltár elé helyeznek gyertyatartó gyanánt
Asson:
A houngan és a mambó lopótökből készült csörgője. Háló borítja, amelynek csomóihoz porcelángyöngyök, vagy kígyócsigolyák vannak erősítve
Az Asson átvétele:
A végső beavatás, mielőtt valaki mambóvá, vagy hounganná válik
Bagui:
A szentély azon helyisége, ahol a loák oltára található
Baka:
Ártó szellem, a boszorkányok szolgálója
Boko, vagy bokor:
A fon bokono(pap) szóból képzett kifejezés, melyet általában a fekete mágiát gyakorló hounganra alkalmazzák, ám gyakran a voodoo papot is így nevezik. A boko egyúttal gyógyító is
Bondye:
Az egyetlen Isten
Caprelata:
Varászszer
Choual:
Egy loa által megszállott személy. A francia cheval(ló) szóból származik, annak kreol változata. A loákra azt mondják, hogy úgymond “meglovagolják” az embert a megszállottság alatt.
Clairin:
Fehér rum, a szertartások kelléke
Caye-mystére:
A szellemek vagy loák háza, a homfó(houmfor), szentély szinonimája
Divino:
Jós
Djévo:
Beavatási helyiség
„Egyezség” (engagement):
Olyan egyezség, mely valakit egy ártó szellemhez köt
„Elrendezni” (ranger):
Egy tárgy elvarázsolására használt ige
Fejedény (pot-de téte):
A beavatott haját, szőrszálait és körmeit tartalmazó edény
Gombo:
Észak-Haitin a loák, vagy „szentek” tiszteletére rendezett szertartások
Granmet (Great Master):
Bondye
Gyökérloa (loa-racine):
Őrszellem, melyet egy család tagjai örökölnek
Houngan:
Voodoo pap
Hounsi:
Olyan férfi vagy nő, aki a beavatási rítusokat elvégezte, és aki ezután a houngan, vagy a mambo mellett segédkezik
Houmfo:
Szentély
Hounsi-kanzó:
A beavatási rítusokon átesett hounsi
„Hősi név” (nom-vaillant):
Rituális név, melyet egy houngan vagy mambo kap a beavatása végén
Keresztutak:
Központi jelkép a voodooban. Az a hely, ahol az evilág találkozik a szellemek világával
„Kis jó angyal”:
A két lélek egyike, amely minden emberben lakozik
„Középső oszlop”(poteau-mitan):
A tornác közepén álló oszlop, melyet a szellemek útjának tekintenek. Különösen szent tárgynak minősül
Loa (lwa):
Szellem
Les Invisibles (A láthatatlanok):
Minden szellem: zanj
„Angyalok”: djab
„Ördögök”: baka
Marassa:
Isteni ikrek
Mazanga:
Vérfarkas, amely a temetőben kiássa a holtakat
„Meglovagolni”:
A megszállottságot kifejező ige, amelyet egy loára használnak, amikor az a hívére leszáll
„Nagy jó angyal”(Gros-bon-ange):
A két lélek egyike melyben minden emberben lakozik
Mambo:
Voodoo papnő
Pé:
Szentélyben épített téglaoltár, amelyen a szent korsókat, a szellemek köveit és jelképeit, valamint a houngan, és mambo szertartási kellékeit helyezik el. Az oltáron helyet kapnak a loáknak felajánlott adományok is.
„Szent pihenő” (reposoir):
Fa, vagy bármely más hely, amelyről úgy tartják, hogy egy loa lakhelye
„Szolgálat” (service):
A loák tiszteletére rendezett szertartás, általánosságban a loák tisztelete.
Vevé:
Egy loa attribútumait (tulajdonságait, képességeit) kifejező szimbolikus rajz, melyet kukoricaliszttel, hamuval, kávézaccal, vagy téglaporral készítenek a földre
Vlanbindingue:
Titkos boszorkánytársaság tagja
Wanga:
Egy tárgy, vagy tárgyak kombinációja, melyeknek varázsereje van, és rendelkeznek azzal a tulajdonsággal, hogy akár másoknak „ártsanak”.
Zászlók:
Lobogók, melyek a loákat szimbolizálják, és segítenek a megidézésükben
Zobop:
Titkos boszorkánytársaság tagja (fekete mágiát végzők)
Zombi:
Olyan személy, akinek egy boszorkány elrabolta a lelkét, és szolgálatába kényszerítette
Készült: Alfrd Metraux: A haiti vodu (Kalligramm kaidó), és Bob Corbett munkája alapján.
Hagyj üzenetet